söndag 30 januari 2011

Pemmikan

Det där med sund mat är något som är viktigt för mig. Det vill jag att min katt skall ha också. Att katten är kräsen innebär en extra utmaning.

Det bästa för en katt är nog BARF, men min Måns gillar ju inte mjuk mat särskilt mycket. Det går an med köttbitar, men inte med en malen smet. Torrmat är bäst, tycker Måns. Jag provade att torka en smet som han inte ville äta - malda kycklingvingar. Det funkade när jag blandade det hemtorkade med köpetorrmat! Så nu har jag gjort en mer seriös blandning: köttfärs, kycklingvingar, hjärta, lever, helt ägg (inklusive skal) och lite Fibrex. Grönsaker skippade jag den här gången, men nästa gång skall jag blanda ner något grönt också.

Köttkvarn är ett bra redskap att ha när man vill göra egen kattmat. Det skulle kanske också fungera med en stark mixerkanna. Jag bredde ut smeten på bakplåtspapper och torkade den i ugn. Vände på det när ovansidan torkat så att det hängde ihop och skar det i remsor när det var halvtorrt. Den kräsne katten godkände det och åt riktigt mycket av det, när det serverades tillsammans med lite m/d torrmat.

Pemmikan är en torkad blandning av kött och fett, så det här måste vara en sorts pemmikan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar