måndag 15 augusti 2011

Olika slags produktivitet

Gubben har byggt klart stenmuren och har börjat skyffla dynga - en aktivitet som vi som känner honom nog skulle påstå att han har en viss talang för ;-)! Fast i allmänhet är det väl verbal sådan och inte bokstavlig...


Pelle håller koll på oss!

Själv hade jag tänkt måla rörspis och göra ett nytt försök att gjuta av krönstenen från den gamla kakelugnen. Det första gick inte eftersom jag efter flera färgprover bestämde mig för att - hädelse! - använda en modern väggfärg. Det andra hann jag aldrig till, eftersom jag för närvarande (undrar varför?!) sköter allt akut underhåll...

Eldade upp stubbar som gubben har grävt upp där den nya fruktträdgården skapas. Det var ju ovanligt bra eldningsväder tyckte vi. Det var det inte. Det var nog inversion. Röken kröp längs marken och spred sig i hela omgivningen. Grannen ringde till sin son och undrade om det brann, eftersom röken hade krupit runt bergknallen och kom från "fel" håll. Suck! Jag fick i vart fall en fin glödbädd för grillning:


Beskar ett äppelträd lite, för att släppa in ljus till mina ympar, och dessutom har jag klippt gräsmattan. Ett jobb som tar minst ett par timmar. Fast jag slapp klippa en del av gräsmattan - där ligger nu en stor hög med hästgödsel! (Jag slängde gräsklippet på den, så slapp jag gå med det till komposten.)


Fick ta bort blasten från potatisen också. Den hade fått bladmögel och man vill ju inte ha brunröta i knölarna, om man kan hindra det. Kupade den också lite eftersom vårt täckodlingsförsök inte hade gått så bra. Det var svårt att få gräsklipp på plats runt våra mastodontplantor. Det växer bra i nästan ren kompost...

Lökar och knölar från Kerstin blommar (färgkompositionen i vår terrass blev ögonbedövande tillsammans med våra rosa blommor ;-D), och gubben hann täcka den spridda dyngan med ett tunt, men kamouflerande, jordlager.


(Det står fler gladiolus mm på andra sidan gången)

Pelle har också skött sitt jobb. Han har fångat två möss och en fågel - som han släppte när vi sa till honom på skarpen. Den flög ur munnen på honom!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar