söndag 17 juni 2012

Provodling av olika slags grönsaker

I år har jag satsat på att prova ett antal olika kålväxter, för att se vilka som ger bra avkastning och vilka som jag kan tänkas lyckas med. I förlängningen finns en vision om åtminstone "delhushållningsodling".



Det som växer frodigast i förgrunden är korovor från Sesam! Det skall bli spännande att prova dem! I övrigt så växer potatisen bra. Den tidiga sorten Timo är störst (till vänster bakerst i bilden), men tyvärr så smakar den just ingenting särskilt. Jag vill att min tidiga potatis har en "smörig" och aromrik smak. Vill minnas att Minerva har en sån smak, så den står bakerst till höger. Den är köpt i år, så den är inte lika långt kommen som min egenövervintrade. Vi fick ju en jätteskörd av potatis förra året och kunde inte alls göra av med allt vi fick.

Längst bak till vänster i bilden skymtar högen av hästgödsel, som någon gång under sommaren skall ner i ett dike längs rishägnet. Sedan skall det planteras klematis, kaprifol och björnbär, som skall klä in rishägnet i grönska och blomning. Rakt fram bakerst i bild står våra jätterabarber. De fick kogödsel i rikliga mängder för ett eller två år sedan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar