lördag 15 september 2012

Leverantör som inte kan rekommenderas

Vi lämnade in vår järnspis till A-M Kamin&Spisbutik AB i Nyköping, för isärtagning, rengöring och bedömning av vilka delar, från den och en annan spis av samma modell, som var bäst. Montering därefter skulle jag själv göra, så det var inte något särskilt stort jobb de skulle göra.

När jag beställde jobbet sade man först att de kunde göra det under hösten. Jag protesterade då och sade att till hösten skall spisen ju vara på plats, vi skall vara klara med köket då! Då sade ägaren (?) Anders Blixt att om vi kom och lämnade den så kunde man jobba med den under sommaren när det inte var kunder i butiken och då skulle jag väl kunna få den i augusti. Det var ju helt ok, så gubben lämnade in den måndagen efter midsommar.

En av de sista dagarna i augusti ringde jag för att höra hur det var och påminna om att nu var det bara ett par dagar kvar av augusti.

Killen närmast skrek åt mig i luren och hävdade att det hade han minsann aldrig lovat och dessutom var den som skulle göra jobbet sjuk. Hans attityd var verkligen dålig och det tog inte mer än ett par minuter för samtalet att resultera i att jag sade att jag skulle hämta tillbaka spisen.

Om han hade erkänt att han hade glömt, om han hade kontaktat mig och berättat att killen som skulle göra jobbet var sjuk, eller i övrigt hade betett sig vettigt när jag ringde, så hade det kunnat vara ok, men det var inte ok med den attityd han hade.

Det fanns illavarslande tecken redan från början. Vi hade kommit överens om vi skulle lämna spisen kl 7 på måndagsmorgonen - vi skulle ju hem till jobbet i Stockholm och de hade inte öppet lö-sö. Det fanns ingen i butiken när gubben kom, utan han fick ringa efter killen - som hävdade att vi inte hade kommit överens om något. Han började alltså på samma sätt som han fortsatte. Gubben sade redan samma dag som han lämnade in spisen att killen verkade opålitlig. Det var ju synd att han tycks ha rätt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar