torsdag 5 januari 2012

Tillvaron tuffar på

Det händer inte mycket utöver det vanliga. Det har varit jul, en lite mer förberedd jul än de vanliga. Det har sina fördelar att inte jobba.

Trots förberedelser innebär julen ett ständigt pågående fixande, delvis roligt och delvis bara något som skall göras för att allt skall fungera. Jag önskar mig ofta en lugnare jul, men samtidigt tycker jag att mycket av julstämningen kommer från det "hedniska överflödet". Det skall vara pyntat överallt, det skall finnas olika slags mat så att alla får det som hör till deras jul - vi är ju en samling människor med lite olika bakgrund och därmed olika traditioner - och så skall det gärna finnas ganska mycket godis också, för det är så trevligt. Det där sista är också lite dubbelt, eftersom vi inte kan äta obegränsat längre; vi går ju faktiskt upp i vikt numera!

Detta årets julexcess var nog den krans jag gjorde till lampan över matbordet.


Jag hämtade vidjor i trädgården, kaprifol och humle och band dem, med hjälp av limklämmor som höll dem på plats under arbetet, till en krans av den storlek jag hade bestämt att det skulle vara. Sedan var det bara att binda sidenband och guldband i den och hänga pynt. Lite pyssel var det att få den att hänga rimligt rakt.

Pelle är inte så intresserad av julgranen, tack och lov, utan mer av julhallmattan. Den får sig en omgång minst en gång om dagen!


Nyår firade vi förstås också, på vårt vanliga, stilla sätt: middag och vid midnatt champagne och fyrverkeravnjutning. Ja, det är inte vi som skjuter upp raketerna, vi har bara förmånen att bo så högt att vi ser ut över villorna som ligger något lägre i dalen. Det ger oss en plats på första parkett och vår vinterträdgård ger oss nästan 360º panorama. I år fick vi sällskap av sonen och hans fästmö som ville ha ett lugnt nyår, sade de. Mycket trevligt!

Vår gamla server har dött och ersättaren heter Bubba, egentligen Excito B3 där "B" står för Bubba. Skillnaden är ganska stor, milt sagt. Den gamla servern kunde jag inte sköta själv. Den nya kan jag, efter några dygns vedermödor, hantera rätt ok själv. Jag har lärt mig lite på köpet. Generellt sett så gillar jag att lära mig saker och att kunna göra själv istället för att vänta på att någon skall ha tid att göra saker åt mig, men den här gången var det väldigt frustrerande och tidskrävande vid fel tid på året. Nå, nu är det över och t o m det trådlösa nätverket fungerar - om än räckvidden är sanslöst dålig. Bubba fungerar även som web-server, foto-album, epostserver och FTP-server. Tänk så mycket man kan få in i en så liten burk! 2TB.

Gammal slaktad server och ny:


Med en smart sladd och en nätadapter kan man förvandla en gammal intern hårddisk till en extra extern hårddisk. Masonitskivan är till för att skydda det annars nakna kretskortet. Sladden är inköpt från Inet. Det blir lite varmt, så metallställningen jag monterade ut ur den gamla digitalboxen ger lite extra luftcirkulation. Inte så vackert kanske, men det fungerar och kostnaden är minimal. Jag har flera hårddiskar liggande... Sladden klarar också gamla hårddiskar från laptops! Och nya med SATA-kontakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar